Boekvoorstelling: Rhea Galanaki - Vuren van Judas, as van Oidipous
- 20:00
- Liberas, Gent
- Gratis
Iedereen welkom op woensdag 26 november voor de voorstelling van het boek 'Vuren van Judas, as van Oidipous' in Liberas in Gent.
Let op: auteur Rhea Galanaki zal zelf niet aanwezig zijn, maar Wouter Bulckaert gaat in gesprek over de roman met vertaler en Griekenlandkenner Hero Hokwerda.
Over 'Vuren van Judas, as van Oidipous'
Vaandeldraagster van de Griekse literatuur R. Galanaki verweeft een middeleeuwse mythe en een eigentijds verhaal tot een urgente roman over de uitsluiting van vrouwen en minderheden op Kreta. Beide ‘verhalen’ wisselen elkaar af, maar wanneer hun draden samenkomen, leidt dit tot een breuk in de gesloten berggemeenschap.
Programma
Griekenlandcentrum (UGent) en Uitgeverij Houtekiet nodigen je uit op de voorstelling van het boek 'Vuren van Judas, as van Oidipous' op woensdag 26 november om 20.00 uur in Liberas (Kramersplein, 9000 Gent).
- 20u start boekvoorstelling, welkom en inleiding door Pieter Borghart
- Gesprek met de vertalers
- Vervolgens napraten tijdens de signeersessie en receptie
Met Kretenzische muziek door de muzikanten van To Schima.
Het evenement is gratis, maar inschrijven is verplicht.
Let op: auteur Rhea Galanaki zal zelf niet aanwezig zijn, maar Wouter Bulckaert gaat in gesprek over de roman met vertaler en Griekenlandkenner Hero Hokwerda.
'Vuren van Judas, as van Oidipous' is verkrijgbaar in onze webshop. De boeken worden ook ter plaatse verkocht.
Vuren van Judas, as van Oidipous
Vuren van Judas, as van Oidipous is een verweving van twee verhalen die op het eerste gezicht sterk uiteenlopen. Het eerste is een spannend hedendaags verhaal. Anno 2000, na de dood van haar moeder, reist de jonge Joods-Griekse onderwijzeres Martha uit Athene af naar een afgelegen bergdorp op Kreta, op zoek naar een verborgen familiaal verleden. De inwoners daar zijn volop bezig met de voorbereidingen van een aloud paasgebruik: de verbranding van een judaspop.
Het tweede verhaal is de mythe ‘van het absolute kwaad’ uit de middeleeuwen, een versmelting van het christelijke Judasverhaal en de antieke mythe van Oidipous: het verstoten van een pasgeboren baby en broedermoord, met wortels in het Oude Testament, en vadermoord en een incestueuze zoon-moederrelatie, die teruggaan op de Oudgriekse mythologie.
Beide ‘verhalen’ wisselen elkaar af, maar wanneer hun draden samenkomen, leidt dit tot een breuk in de gesloten berggemeenschap.
Wet en wetteloosheid, liefde en ritueel, moord en verzwijging, vernieuwing en behoudzucht – aan de hand van deze tegenstellingen schildert Rhea Galanaki op weergaloze wijze een wereld vol conflicten waarin vrouwen een prominente rol spelen. En waarin we door alle eigentijdse gebeurtenissen heen de aloude Kretenzische mythe ‘van het absolute kwaad’, op zijn eigen duistere manier, opnieuw tot leven zien komen.
En zo strekt de mythologie onontkoombaar zijn tentakels uit tot in onze tijd: zij staat niet alleen ten dienste van de onbuigzame verhoudingen in een gesloten gemeenschap, maar helpt die tegelijk te verklaren.